نگاهی به فعالیت‌های بهاری گروه پیش‌دبستانی و کلوپ آموزشی

در بهار امسال، مجموعه‌ای از فعالیت‌های هدفمند و تجربه‌محور برای کودکان گروه پیش‌دبستانی و کلوپ برگزار شد. این فعالیت‌ها با محوریت «بازی‌های یاددهنده» و «تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی» طراحی و اجرا شدند.

ایستگاه بستنی؛ تمرین انتخاب، ساخت و پرداخت

در یکی از روزهای بهاری فضای پیش‌دبستان به ایستگاه بستنی‌فروشی تبدیل شد. کودکان ابتدا وارد بخش کانتر می‌شدند، طعم بستنی مورد علاقه‌شان را انتخاب می‌کردند و سپس با افزودن تاپینگ‌های دلخواه، بستنی خود را آماده می‌کردند.
در پایان، با استفاده از کارت‌های مخصوص، هزینه بستنی را پرداخت کرده و تجربه‌ای شبیه به خرید واقعی را پشت سر گذاشتند.

اهداف این فعالیت:
• تمرین در انتخاب آگاهانه
• تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری و شخصی‌سازی
• آشنایی ابتدایی با مفاهیم مالی (پرداخت و مبادله)

کار با ماکارونی‌های رنگی؛ ترکیب رنگ و هنرهای دستی

گروه کلوپ، کودکان با استفاده از ماکارونی‌های پخته‌شده، رنگ خوراکی، زیپ‌بگ، مقوا و چسب، پروژه‌ای خلاقانه را تجربه کردند. هر کودک ترکیب رنگ دلخواه خود را انتخاب کرده، ماکارونی‌ها را رنگ‌آمیزی کرد و سپس طرحی هنری روی مقوا اجرا نمود.

مهارت‌هایی که در این فعالیت تقویت شد:
• شناخت رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها
• تقویت دست‌ورزی و دقت در کار با مواد
• آشنایی با مفهوم طراحی با مواد غیرمعمول

چاپ گل و برگ؛ آشنایی با نقش طبیعت در هنر

در این بخش، کودکان برگ‌ها و گل‌هایی که به‌همراه خود آورده بودند را با رنگ یا اسپری روی مقوا چاپ کردند. هدف از این فعالیت، افزایش دقت بصری و ایجاد ارتباط ملموس با عناصر طبیعی بود.

نکات کلیدی این فعالیت:
• آشنایی با بافت‌های طبیعی
• استفاده از طبیعت به‌عنوان ابزار خلق
• پرورش نگاه هنری از دل محیط پیرامون

تجربه‌ی لمس و نقاشی روی مواد بازیافتی

در این ایستگاه، کیسه‌هایی شامل اجسام متنوع بازیافتی به کودکان داده شد. آن‌ها بدون نگاه کردن به محتویات، تنها با استفاده از حس لامسه، حدس می‌زدند داخل کیسه چیست. در ادامه، اشیاء بیرون آورده و روی آن‌ها نقاشی کردند.

هدف‌ها:
• تقویت حواس (به‌ویژه حس لامسه)
• آشنایی با متریال‌های مختلف (چوب، فلز، پلاستیک و …)
• آشنایی با مفهوم بازیافت و استفاده مجدد از اشیاء


رویداد بهاری امسال با تمرکز بر «یادگیری از طریق تجربه» طراحی شد؛ جایی که کودکان در بستر بازی، با مفاهیمی همچون انتخاب، خلاقیت، پرداخت، ترکیب رنگ، شناخت طبیعت و بازیافت آشنا شدند. این رویکرد، در کنار لذت و هیجان، بستری مؤثر برای رشد تفکر و مهارت‌های پایه فراهم کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *