سند آموزشی مجموعه ماتیار سلاله
مجموعه فرهنگی آموزشی سلاله همواره به دنبال ایجاد موج آموزشی و تربیتی در جامعه ایران بوده است. در این راستا برای نخستین بار در سال ۱۳۹۰ با همت و یاری مربیان و معلمان این مجموعه، نخستین سند آموزشی سلاله به تدوین درآمد. پس از آن هر سال با تشکیل گروههای آموزشی با پژوهشها و مطالعات مربیان، کارشناسان و مشاوران مورد بازنگری و بازطراحی قرار گرفته است.
این سند براساس اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و با نگاه به اسناد نظامهای نوین آموزشی دنیا و نیز بر طبق آخرین مطالعات و یافتهها در حیطههای گوناگون، تدوین و جمعآوری شده است.
امید داریم تا با کسب تجربهها و یافتههای بیشتر، بتوانیم کاستیهای آن را مرتفع و سند آموزشی خود را غنیتر سازیم.
سند آموزشی ما، الگو، مبنا و معیار عمل در طراحی برنامههای آموزشی و تربیتی، عملکرد و سنجش کودکان، مربیان و معلمان و تمامی برنامههای مرتبط است و مسیر پیشروی ما( خانواده بزرگ سلاله) را هدفگذاری و روشن میسازد.
آموزش والدین
کارهای مهمی که در سلاله ماتیار انجام میدهیم آموزش سرسخت والدین است. لزوم آموزش والدین چیست و چرا روی این مسئله تاکید میکنیم؟ وقتی والدین از نظر دانش، مهارت و بینش از رویکرد ما فاصله دارند، امکان پیشبرد مسیرهای آموزشی بهخوبی میسر نمیشود، زیرا کودک میبیند که خانواده و ما دو مسیر جدا را طی میکنیم برای رفع این مسئله و ایجاد همسویی و تاثیرات عمیقتر، در مجموعه ماتیار سلاله کلاسهای آموزشی در قالب دانشافزایی (به صورت ترمی و هر سه ماه در مجوعه برگزار میشود)، همایش سالانه مادران سلالهای، کتابخوانی هفتگیو دورههای پرسش و پاسخ برای والدین برگزار میکنیم. که باعث میشوند خانواده در طول این مسیر همراه ما باشد و همزمان باهم یاد بگیریم و این یادگیری بین ما و خانوادهها یک تعامل دو سویه است که از ابتدای ترم در جلسهای با مدیریت مجموعه روند معارفه و در طول ترم از طریق جلسات مختلف با مربی و سرپرست گروه به بررسی روند، ارزیابی و بررسی موشف شایع رفتاری کودک میپردازیم و این جلسات را برای حفظ همسویی خانواده و ماتیار ادامه میدهیم.
آموزش مربی
- در ابتدا نگرش مربی را درخصوص کاری که انتخاب کرده است بررسی میکنیم سپس جلسات مفصلی درباره چرایی انتخاب شغل معلمی، رسالت، اهداف و مسیر پیشرویمان چیست!
- در بخش دانش، در حوزههای مختلفی از جمله؛ مسیر رشدی کودکان در سنین مختلف از نظر ذهنی، جسمی و احساسی، مهارتهای ارتباطی، همدلی و… به مربیان آموزش داده میشود.
- در بخش مهارتها با تکنیک ایفای نقش و کارگاههای آموزشی بر مهارتهای مختلفی از جمله؛
مهارت نوشتن طرح درسهای خلاقانه برای کودکان در گروههای سنی مختلف ، مهارت بازی با کودکان، مهارت ارتباط کلامی با کودکان، مهارت حل مسئله و… تاکید میشود.
آموزش کودک
حیطههای مهارت آموزی کودک در مهدکودک و پیشدبستانی ماتیار
حیطه اجتماعی
توانایی ابراز خود، اظهار حقوق و علایق
مشاهده و درک تاثیر سودمندی خود در گروه و اجتماع
توانایی شناساندن خصوصیات، علایق و افکار خود به جمع و بیان نیازهایش در ارتباط با دیگران
تشخیص و پذیرش تفاوتهای بین خود و دیگران
شناخت و دفاع از حقوق خود در جمع
انعطافپذیری اجتماعی
سازگاری با محیط و اجتماع
انطباق با محیط و اجتماع
ضمن حفظ ارزشها و اصول فردی
رعایت آداب اجتماعی
رعایت آداب معاشرت( سلام، خداحافظی، تشکر، عذرخواهی، اجازهگرفتن و…)
رعایت آداب حضور در اماکن عمومی( رعایت نوبت، رعایت حریم افراد و…)
بهکارگیری رفتارها و هنجارهای متناسب با موقعیتهای اجتماعی
مهارتهای انجام کار گروهی
درک اهمیت و اولویت کار گروهی بر کار فردی
توانایی کار، همکاری و همراهی در گروه( انعطافپذیری و سازگاری با کار گروهی، پذیرش قوانین در گروه و…)
مهارت تشخیص خصوصیات افراد در گروه
توانایی به اشتراکگذاری و مشارکت(ابزار، ایده و…)
داشتن احساس تعلق به گروه
برقراری روابط دوستانه
مهارت دوستیابی و آغازگری در پیوندهای دوستی
استمرار و حفظ دوستی(توجه، حمایت و رسیدگی به دوستان)
شناخت موقعیت دوستی سالم از ناسالم
حیطه زیبایی شناسی
ارتباط با جهان از طریق هنر
- مشاهده هنری
- بیان احساسات از طریق هنر
- شناخت و بازنمایی جهان از طریق هنر
- اثرگذاری بر جهان از طریق هنر
- اطلاع رسانی و اندیشیدن از طریق هنر
آشنایی با مبانی سواد هنری
- نقطه و خط
- شکل و حجم
- جهت
- رنگمایه (تم)
- رنگ
- بافت
- مقیاس
- حرکت
- هارمونی
- ریتم
آشنایی با هنرهای هفتگانه
- موسیقی
- حرکات نمایشی
- هنرهای ترسیمی و تجسمی
- ادبیات
- هنرهای نمایشی
- عکاسی
- سینما
نقد هنری
- درک و واکنش زیبایی شناسانه به آثار هنری
- شناسایی گوناگونی و مشخصات آثار هنری
- واکنش انتقادی (بیان و تحلیل)
حیطه اخلاق و معنویت
اخلاق پایه
- انصاف
- احترام
- وجدان
- صبر و خویشتنداری
- راستگویی
- همدلی
- امانتداری
فرااخلاقیات (مکارم اخلاقی)
- مهربانی
- مدارا
- بخشش و بخشودگی
- تواضع
- فداکاری
- صلح
- ایثار
هوش معنوی و خداباوری
- شکرگزاری
- به کارگیری تدابیر معنوی
- تفکر فرامادی یا روحانی
- امید و خوشبینی
حیطه مدیریت، رهبری و اقتصادی
خودرهبری
- مهارت انجام کارهای شخصی به شکل مستقل (نظیر لباس پوشیدن و غیره)
- تصمیم گیری، انتخاب و پذیرش پیامدهای تصمیمات خود
- مدیریت و خود نظم دهی برنامههای شخصی (مدیریت زمان، خوراک و غیره)
- استقامت و پشت کار در انجام کارها و به اتمام رساندن امور
- بها دادن، پرورش و دنبال کردن ایدههای شخصی
- ریسکپذیری
- خود تصحیحی در عملکردها
- توانایی تشخیص ویژگیها، استعدادها و علایق فردی و پرورش آنها
- تحمل شکست و ناکامی
مدیریت و رهبری گروه
- برنامهریزی برای رسیدن به اهداف گروه
- سازماندهی افراد و منابع برای اجرای برنامهها
- انتخاب و گزینش افراد برای سمتهای کاری (مهارت تفویض و تقسیم کار با دیگران) متناسب با تواناییها و استعدادها
- هدایت و هماهنگ کردن افراد با یکدیگر
- گرفتن بازخورد و تهیه گزارش
- بودجهبندی مالی و زمانی
- مدیریت بحران
- مهارت متقاعد سازی و مذاکره
آشنایی با مفاهیم اقتصادی
- درک اصالت سرمایه و انواع سرمایه
- آشنایی با مفهوم و ارزش پول و مهارت تصمیمگیریهای مالی (وام، بدهی، پسانداز، بودجهبندی، بانک، بیمه، شراکت و غیره)
- آشنایی با مشاغل و حرفههای گوناگون و تجربه آنها
- راهاندازی کسبوکار برای خود و کارآفرینی
- آشنایی و درک مفهوم اهدا (انفاق) و قرض الحسنه
- آشنایی با روشهای خرید و فروش و مهارت انجام آنها (مزایده، مناقصه، تبادل پایاپای، بازاریابی و غیره)
حیطه فنآوری و پژوهش
مهارت در طراحی و نوآوری
- توانایی در تشخیص و فهم مسئله یا نیاز
- توانایی در پرورش ایده و برقراری ارتباط بین ایدهها و رسیدن به ایده واحد
- کار کردن با ابزار، تجهیزات و مواد مختلف برای تولید محصول (تولیدی یا خدماتی)
- تعیین و اجرای فرایند ساخت
- ارزیابی فرایند و محصول نهایی
مهارت مواجهه با فنآوریهای گوناگون و مکانیزمهای آنها
- آشنایی با فناورییهای گوناگون و مهارت استفاده درست و ایمن از آنها
- کشف و شناخت مکانیزم موجود در فناوریهای گوناگون
- توانایی اصلاح و تعمیر مشکلات ساده و رایج فنآورانه
- توانایی ارتقا و بهبود در سیستمها و مکانیزمهای فنآورانه
حیطه جسمی حرکتی و خود مراقبتی( خودیاری)
توسعه تواناییهای جسمی_حرکتی درشت و ایجاد هماهنگی بین آنها
- حرکات پایه( کنترل و هماهنگی، تعادل و استواری)
- آمادگی جسمانی
- مهارتهای پایه ورزشی
توسعه تواناییهای جسمی حرکتی ظریف و ایجاد هماهنگی بین آنها
- استواری، هماهنگی و کنترل عضلات
- هماهنگی عصب و عضله
- استفاده از ابزار
توسعه توانایی در حفظ سلامت و مهارتهای خودیاری
- مهارتهای بهداشت فردی
- مهارتهای غذا خوردن به شکل مستقل و رعایت آداب و بهداشت آن
- مهارت مراقبت از اعضای بدن
- آشنایی با الگوی تغذیه سالم
- آشنایی با رعایت نکات ایمنی هنگام انجام فعالیتها و رعایت ایمنی در حوادث غیرمترقبه
- آشنایی با مفهوم محافظت از حریم شخصی خود( حریم جسمی و جنسی)
- آشنایی با رابطهی سلامتی و محیط زیست
حیطه عواطف و هیجانات
مهارت خودآگاهی و توانایی مدیریت هیجانات خود
- شناخت احساسات و هیجانات خود و نامگذاری آنها
- درک و پذیرفتن احساسات و هیجانات خود
- مدیریت احساسات و هیجانات و تنظیم رفتار خود
- داشتن عزتنفس( احساس ارزشمندی) و اعتمادبهنفس
مهارت دیگرآگاهی(شناخت دیگران)
- شناخت احساسات و هیجانات دیگران
- درک و پذیرفتن احساسات و هیجانات دیگران
- کمک به مدیریت هیجانات دیگران و همدلی با آنها
حیطه ذهنی_ شناختی و فراشناختی
مهارتهای ذهنی شناختی
- حافظه( فعال، کوتاه مدت و بلند)
- تخیل و خلاقیت
- تفکر منطقی و استدلال
- کنجکاوی و پرسشگری
- استمرار و یادگیری
- دقت و تمرکز
- مفاهیم ریاضی
- روش علمی( مشاهده، طبقهبندی و…)
- زمان و توالی
- دانش علمی
- هوش فضایی
- حل مسئله
مهارتهای فراشناختی( مهارتهای پیشرفته ذهنی_ شناختی)
- آمادهسازی، برنامهریزی و سازماندهی یادگیری
- نظارت و بازرسی بر عملکرد شخصی و نحوه یادگیری
- خودتنظیمی و هدایت یادگیری خود
- ارزیابی و بازتاب به خود
- تفکر انتقادی
- تفکر مراقبتی( مراقبانه)
حیطهی کلامی
مهارتهای شنیداری و زبان دریافتی
- ادراک شنیداری ساده( تمییز، حافظه، توالی و تمرکز شنیداری)
- ادراک شنیداری پیچیده( ترکیب، تداعی، اکمال و درک شنیداری)
- اگاهی واجشناسی
مهارتهای گفتاری و زبان بیانی
- مهارتهای گفتاری ساده( گفتوشنود روزمره، تلفظ صحیح حروف و کلمات، تصویرخوانی و ساختارهای دستوری)
- مهارتهای گفتاری پیچیده( داستانگویی، گفتگوی نمایشی، کلمات و جملات موزون و مسجع)
آمادگی و درک و فهم خواندن
- داشتن گنجینه واژگان متناسب سن
- ادراک دیداری( تمییز، حافظه، توالی، تشخیص، اکمال، پایداری و روابط دیداری)
- تداعی ارتباط شنوایی و بینایی
- داشتن مهارتهای مربوط به درک مطلب
مهارتهای نوشتاری
- مهارت هماهنگی چشم و دست(کسب آمادگی برای نوشتن)
- مهارت نوشتن انواع متون( خلاصه نویسی، گزارش و…)
حیطه هویت ملی و جهانی
هویت ملی و دینی
- آشنایی با نمادهای ملی (پرچم، سرود ملی و نقشه ایران) و احترام به آن
- آشنایی و علاقه به میراث فرهنگی و تاریخی و حمایت از آن
- آشنایی با تاریخ ایران و اسلام و شخصیتهای آن و عبرت آموزی از آنها (پیامبران دینی، بزرگان تاریخ، قهرمانان ملی، هنرمندان و غیره)
- آشنایی با جغرافیای ملی_دینی
- علاقه به زبان فارسی و زبان رسمی کشور و آشنایی با گویشهای مختلف و احترام به آنها
- آشنایی با میراث معنوی و مناسبتهای مهم ایرانی، اسلامی و ملی
- آشنایی با فرهنگ اقوام ایرانی و احترام به ارزشها و عقاید آنها
هویت جهانی
- آشنایی و درک اشتراک ریشه همه انسانها در مبدا و پذیرش همزیستی مشترک در یک زمین
- آشنایی با نحوه شکلگیری تمدنها و سیر تاریخ
- آشنایی با جغرافیای ملل
- آشنایی با نماد و زبان کشورها و احترام به آنها
- آشنایی با میراث فرهنگی و تاریخی ملل و شخصیتهای تاریخی و احترام به آنها و عبرت آموزی از آنها
- آشنایی با میراث معنوی، مناسبتهای کشورهای مختلف و مناسبتهای جهانی و احترام به آنها
- آشنایی با خرده فرهنگها و آداب و رسوم آنها
آشنایی و تقویت هوش فرهنگی
- کسب دانش عمومی نسبت به سایر فرهنگها و تفاوتهای فرهنگ خود با دیگران
- درک و احترام گذاشتن به فرهنگ دیگران و مهارت همزیستی با آنان
- داشتن مهارت تعامل و واکنش مناسب به فرهنگهای مختلف ضمن حفظ فرهنگ بومی
- گروه جذب و استقلال
- گروه سنی سه تا چهار سال
حیطه ذهنی- شناختی: چوب، کاغذ و قیچی، دودوتا چهارتا، کاوشگران کوچک، شگفتانه
حیطه زبانی- کلامی: زبان دوم، آوا و نوا، قصهگویی
حیطه عاطفی- اجتماعی: مهارت زندگی، مشاغل
حیطه جسمی- حرکتی: مشتومال، خیزوخزش، ورجه وورجه، پالت(حرکتی ظریف)
- پیشدبستانی یک
- گروه سنی چهار تا پنج سال
حیطه ذهنی- شناختی: دودوتا چهارتا، کاوشگران کوچک، شگفتانه
حیطه زبانی- کلامی: زبان دوم، بادی پرکاشن، قصهگویی
حیطه عاطفی- اجتماعی: فرهنگ و مشاغل
حیطه جسمی- حرکتی: بادی پرکاشن، خیزوخزش، ورجه وورجه، پالت(حرکتی ظریف)
حیطه محیط زیست: خانه من، بازی در حیاط
حیطه مدیریت- رهبری و اقتصادی: کیف پول، ساختوساز
خانه من، آغاز، بازی با اسباب بازی، سفرهای جادویی.
- پیشدبستانی دو
- گروه سنی پنج تا شش سال
حیطه ذهنی- شناختی: دودوتا چهارتا، کاوشگران کوچک، شگفتانه
حیطه زبانی- کلامی: زبان دوم، بادی پرکاشن، قصهگویی
حیطه عاطفی- اجتماعی: فرهنگ و مشاغل
حیطه جسمی- حرکتی: مشتومال، بادی پرکاشن، خیزوخزش، ورجه وورجه، پالت(حرکتی ظریف)
حیطه محیط زیست: خانه من، بازی در حیاط
حیطه مدیریت- رهبری و اقتصادی: کیف پول، ساختوساز
خانه من، آغاز، بازی با اسباب بازی، سفرهای جادویی.
برای رزرو یا اطلاع از برنامه کلاسها
برای رزرو یا اطلاع از برنامه کلاسهای مجموعه مهد و پیش دبستانی ماتیار سلاله با ما تماس بگیرید: