سند آموزشی مجموعه ماتیار سلاله

اهداف رشدی سلاله

مجموعه فرهنگی آموزشی سلاله همواره به‌ دنبال ایجاد موج آموزشی و تربیتی در جامعه ایران بوده است. در این راستا برای نخستین بار در سال ۱۳۹۰ با همت و یاری مربیان و معلمان این مجموعه، نخستین سند آموزشی سلاله به تدوین درآمد. پس از آن هر سال با تشکیل گروه‌های آموزشی با پژوهش‌ها و مطالعات مربیان، کارشناسان و مشاوران مورد بازنگری و بازطراحی قرار گرفته است.
این سند براساس اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و با نگاه به اسناد نظام‌های نوین آموزشی دنیا و نیز بر طبق آخرین مطالعات و یافته‌ها در حیطه‌های گوناگون، تدوین و جمع‌آوری شده است.
امید داریم تا با کسب تجربه‌ها و یافته‌های بیشتر، بتوانیم کاستی‌های آن را مرتفع و سند آموزشی خود را غنی‌تر سازیم.

سند آموزشی ما، الگو، مبنا و معیار عمل در طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی، عملکرد و سنجش کودکان، مربیان و معلمان و تمامی برنامه‌های مرتبط است و مسیر پیش‌روی ما( خانواده بزرگ سلاله‌) را هدف‌گذاری و روشن می‌سازد.

آموزش والدین

کارهای مهمی که در سلاله ماتیار انجام می‌دهیم آموزش سرسخت والدین است. لزوم آموزش والدین چیست و چرا روی این مسئله تاکید می‌کنیم؟ وقتی والدین از نظر دانش، مهارت و بینش از رویکرد ما فاصله دارند، امکان پیشبرد مسیرهای آموزشی به‌خوبی میسر نمی‌شود، زیرا کودک می‌بیند که خانواده و ما دو مسیر جدا را طی می‌کنیم برای رفع این مسئله و ایجاد هم‌سویی و تاثیرات عمیق‌تر، در مجموعه ماتیار سلاله کلاس‌های آموزشی در قالب دانش‌افزایی (به صورت ترمی و هر سه ماه در مجوعه برگزار می‌شود)، همایش سالانه مادران سلاله‌ای، کتاب‌خوانی هفتگی و دوره‌های پرسش و پاسخ برای والدین برگزار می‌کنیم. که باعث می‌شوند خانواده در طول این مسیر همراه ما باشد و همزمان باهم یاد بگیریم و این یادگیری بین ما و خانواده‌ها یک تعامل دو سویه‌ است که از ابتدای ترم در جلسه‌ای با مدیریت مجموعه روند معارفه و در طول ترم از طریق جلسات مختلف با مربی و سرپرست گروه به بررسی روند، ارزیابی و بررسی علائم رفتاری کودک می‌پردازیم و این جلسات را برای حفظ هم‌سویی خانواده و ماتیار ادامه می‌دهیم.

انتخاب بهترین پیش دبستانی
آموزش به والدین

آموزش مربی

ما در مجموعه ماتیار سلاله، دوره‌های  آموزشی معلمان را از ابتدا خیلی جدی و منسجم آغاز کردیم. یک‌سری از این دوره‌ها در حیطه مهارت‌آموزی معلمان، برخی برای افزایش دانش معلمان و بعضی دیگر در حیطه نگرش معلمان برنامه‌ریزی شده است.
  • در ابتدا نگرش مربی را درخصوص کاری که انتخاب کرده است بررسی می‌کنیم سپس جلسات مفصلی درباره چرایی انتخاب شغل معلمی، رسالت، اهداف و مسیر پیش‌رویمان چیست! 
  • در بخش دانش، در حوزه‌های مختلفی از جمله؛ مسیر رشدی کودکان در سنین مختلف از نظر ذهنی، جسمی و احساسی، مهارت‌های ارتباطی، همدلی و… به مربیان آموزش داده می‌شود.
  • در بخش مهارت‌ها با تکنیک ایفای نقش و کارگاه‌های آموزشی بر مهارت‌های مختلفی از جمله؛
    مهارت نوشتن طرح درس‌های خلاقانه برای کودکان در گروه‌های سنی مختلف ، مهارت بازی با کودکان، مهارت ارتباط کلامی با کودکان، مهارت حل مسئله و… تاکید می‌شود.
جلسه آموزش مربی
جلسه برنامه های آموزشی

آموزش کودک

در روند آموزشی ماتیار، ما یک رویکرد تلفیقی داریم که آن را تربیت اصیل می‌نامیم و این رویکرد سلاله محور است و براساس سندهای آموزشی جهان بررسی و تولید شده است. در این رویکرد ارزش‌ها و مدل‌های رفتاری تدوین و اجرایی می‌گردد. این رویکرد براساس شناختی و انسان‌گراست که بومی سازی شده‌است.
در مجموعه ماتیار سلاله، مهم‌ترین اصلی که در مسیر آموزش کودک در پیش می‌گیریم، کودک محور بودن است و بیشتر فعالیت‌های آموزشی براساس علایق و سلایق کودکان طراحی می‌شود و بیشتر مدل‌های آموزشی براساس بازی طراحی و اجرا می‌شود. تا حد امکان از آموزش مستقیم دوری می‌کنیم به‌جز در مقطع پیش‌دبستانی۲ که کودکان به نسبت قانون‌پذیرتر می‌شوند و آموزش‌های مستقیمی در این حیطه دریافت می‌کنند.
کلاس تابستانی نجاری
کوک آب در مهدکودک
  • حیطه اجتماعی
  • حیطه جسمی حرکتی و خودمراقبتی
  • حیطه عواطف و هیجانات
  • حیطه ذهنی شناختی – فراشناختی
  • حیطه کلامی
  • حیطه اخلاق و معنویت
  • حیطه زیبایی شناسی
  • حیطه مدیریت، رهبری و اقتصادی
  • حیطه فن آوری و پژوهش
  • حیطه هویت ملی و جهانی
تعامل کودکان در مهدکودک

حیطه ذهنی- شناختی: چوب، کاغذ و قیچی، دودوتا چهارتا، کاوشگران کوچک، شگفتانه

حیطه زبانی- کلامی: زبان دوم، آوا و نوا، قصه‌گویی

حیطه عاطفی- اجتماعی: مهارت زندگی، مشاغل

حیطه جسمی- حرکتی: مشت‌و‌مال، خیزوخزش، ورجه وورجه، پالت(حرکتی ظریف)

حیطه ذهنی- شناختی: دودوتا چهارتا، کاوشگران کوچک، شگفتانه

حیطه زبانی- کلامی: زبان دوم، بادی پرکاشن، قصه‌گویی

حیطه عاطفی- اجتماعی: فرهنگ و مشاغل

حیطه جسمی- حرکتی: بادی پرکاشن، خیزوخزش، ورجه وورجه، پالت(حرکتی ظریف)

حیطه محیط زیست: خانه من، بازی در حیاط

حیطه مدیریت- رهبری و اقتصادی: کیف پول، ساخت‌وساز

خانه من، آغاز، بازی با اسباب بازی، سفرهای جادویی.

حیطه ذهنی- شناختی: دودوتا چهارتا، کاوشگران کوچک، شگفتانه

حیطه زبانی- کلامی: زبان دوم، بادی پرکاشن، قصه‌گویی

حیطه عاطفی- اجتماعی: فرهنگ و مشاغل

حیطه جسمی- حرکتی: مشت‌ومال، بادی پرکاشن، خیزوخزش، ورجه وورجه، پالت(حرکتی ظریف)

حیطه محیط زیست: خانه من، بازی در حیاط

حیطه مدیریت- رهبری و اقتصادی: کیف پول، ساخت‌وساز

خانه من، آغاز، بازی با اسباب بازی، سفرهای جادویی.

برای رزرو یا اطلاع از برنامه کلاس‌ها

برای رزرو یا اطلاع از برنامه کلاس‌های مجموعه مهد و پیش دبستانی ماتیار سلاله با ما تماس بگیرید: