سند آموزشی مجموعه ماتیار سلاله
مجموعه فرهنگی آموزشی سلاله همواره به دنبال ایجاد موج آموزشی و تربیتی در جامعه ایران بوده است. در این راستا برای نخستین بار در سال ۱۳۹۰ با همت و یاری مربیان و معلمان این مجموعه، نخستین سند آموزشی سلاله به تدوین درآمد. پس از آن هر سال با تشکیل گروههای آموزشی با پژوهشها و مطالعات مربیان، کارشناسان و مشاوران مورد بازنگری و بازطراحی قرار گرفته است.
این سند براساس اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و با نگاه به اسناد نظامهای نوین آموزشی دنیا و نیز بر طبق آخرین مطالعات و یافتهها در حیطههای گوناگون، تدوین و جمعآوری شده است.
امید داریم تا با کسب تجربهها و یافتههای بیشتر، بتوانیم کاستیهای آن را مرتفع و سند آموزشی خود را غنیتر سازیم.
سند آموزشی ما، الگو، مبنا و معیار عمل در طراحی برنامههای آموزشی و تربیتی، عملکرد و سنجش کودکان، مربیان و معلمان و تمامی برنامههای مرتبط است و مسیر پیشروی ما( خانواده بزرگ سلاله) را هدفگذاری و روشن میسازد.
آموزش والدین
کارهای مهمی که در سلاله ماتیار انجام میدهیم آموزش سرسخت والدین است. لزوم آموزش والدین چیست و چرا روی این مسئله تاکید میکنیم؟ وقتی والدین از نظر دانش، مهارت و بینش از رویکرد ما فاصله دارند، امکان پیشبرد مسیرهای آموزشی بهخوبی میسر نمیشود، زیرا کودک میبیند که خانواده و ما دو مسیر جدا را طی میکنیم برای رفع این مسئله و ایجاد همسویی و تاثیرات عمیقتر، در مجموعه ماتیار سلاله کلاسهای آموزشی در قالب دانشافزایی (به صورت ترمی و هر سه ماه در مجوعه برگزار میشود)، همایش سالانه مادران سلالهای، کتابخوانی هفتگی و دورههای پرسش و پاسخ برای والدین برگزار میکنیم. که باعث میشوند خانواده در طول این مسیر همراه ما باشد و همزمان باهم یاد بگیریم و این یادگیری بین ما و خانوادهها یک تعامل دو سویه است که از ابتدای ترم در جلسهای با مدیریت مجموعه روند معارفه و در طول ترم از طریق جلسات مختلف با مربی و سرپرست گروه به بررسی روند، ارزیابی و بررسی علائم رفتاری کودک میپردازیم و این جلسات را برای حفظ همسویی خانواده و ماتیار ادامه میدهیم.
آموزش مربی
- در ابتدا نگرش مربی را درخصوص کاری که انتخاب کرده است بررسی میکنیم سپس جلسات مفصلی درباره چرایی انتخاب شغل معلمی، رسالت، اهداف و مسیر پیشرویمان چیست!
- در بخش دانش، در حوزههای مختلفی از جمله؛ مسیر رشدی کودکان در سنین مختلف از نظر ذهنی، جسمی و احساسی، مهارتهای ارتباطی، همدلی و… به مربیان آموزش داده میشود.
- در بخش مهارتها با تکنیک ایفای نقش و کارگاههای آموزشی بر مهارتهای مختلفی از جمله؛
مهارت نوشتن طرح درسهای خلاقانه برای کودکان در گروههای سنی مختلف ، مهارت بازی با کودکان، مهارت ارتباط کلامی با کودکان، مهارت حل مسئله و… تاکید میشود.
آموزش کودک
- حیطه اجتماعی
- حیطه جسمی حرکتی و خودمراقبتی
- حیطه عواطف و هیجانات
- حیطه ذهنی شناختی – فراشناختی
- حیطه کلامی
- حیطه اخلاق و معنویت
- حیطه زیبایی شناسی
- حیطه مدیریت، رهبری و اقتصادی
- حیطه فن آوری و پژوهش
- حیطه هویت ملی و جهانی
- گروه جذب و استقلال
- گروه سنی سه تا چهار سال
حیطه ذهنی- شناختی: چوب، کاغذ و قیچی، دودوتا چهارتا، کاوشگران کوچک، شگفتانه
حیطه زبانی- کلامی: زبان دوم، نوا و آوا، عینک مطالعه، سفر جادویی
حیطه عاطفی- اجتماعی: مهارت زندگی
حیطه جسمی- حرکتی: مشتومال، خیزوخزش، ورجه وورجه، پالت
- پیشدبستانی یک
- گروه سنی چهار تا پنج سال
حیطه ذهنی- شناختی: دودوتا چهارتا، کاوشگران کوچک، شگفتانه
حیطه زبانی- کلامی: زبان دوم، نوا و آوا، عینک مطالعه
حیطه عاطفی- اجتماعی: فرهنگ و مشاغل، سفرهای جادویی
حیطه جسمی- حرکتی: بادی پرکاشن، خیزوخزش، ورجه وورجه، پالت، مشت و مال، ساخت و ساز، بازی با اسباب بازی
حیطه محیط زیست: بازی در حیاط
- پیشدبستانی دو
- گروه سنی پنج تا شش سال
حیطه ذهنی- شناختی: دودوتا چهارتا، کاوشگران کوچک، شگفتانه
حیطه زبانی- کلامی: زبان دوم، عینک مطالعه، نوا و آوا
حیطه عاطفی- اجتماعی: آغاز، سفرهای جادویی
حیطه جسمی- حرکتی: مشتومال، خیزوخزش، پالت
حیطه محیط زیست: طبیعت گردی، بازی در حیاط
حیطه مدیریت- رهبری و اقتصادی: حساب کتاب
برای رزرو یا اطلاع از برنامه کلاسها
برای رزرو یا اطلاع از برنامه کلاسهای مجموعه مهد و پیش دبستانی ماتیار سلاله با ما تماس بگیرید: