در سرتاسر جهان و در سراسر فرهنگ‌ها، کودکان به طور کلی به یک ترتیب با نقاط عطف رشد روبرو می‌شوند. این امر به ویژه برای سال‌های اولیه رشد، که پیشرفت عظیم و هیجان‌انگیزی رخ می‌دهد صادق است. در حالی که دقیقاً در ماهی که کودک به نقطه عطف جدیدی دست می‌یابد، می‌تواند تغییراتی داشته باشد، در طول دوره ۱۸ تا ۲۴ ماهه، می‌توانید انتظار داشته باشید که کودک شما به روش‌های بسیار جذاب به رشد خود ادامه دهد.

نقاط عطف فیزیکی و مهارتی کودک ۱۸ تا ۲۴ ماهه

اکثر کودکان تا ۱۸ ماهگی راه می‌روند و احتمالا می‌دوند و بیشتر آن‌ها با کمک شما شروع به راه رفتن و پایین رفتن از پله‌ها می‌کنند. اگرچه کودک نوپای شما ممکن است از بازی در کنار کودکان دیگر لذت ببرد، اما ممکن است هنوز علاقه‌ای به بازی با آن‌ها نداشته باشد – به این “بازی موازی” می‌گویند. آن‌ها همچنین در لگد زدن یا پرتاب توپ، خط خطی کردن با مداد و ایجاد ساختار با بلوک بهتر می‌شوند. از حدود ۱۸ ماهگی، طبیعی است که کودک شما با کاهش سرعت رشد، عادات غذایی خود را با کمتر خوردن تغییر دهد. همچنین طبیعی است که آن‌ها در مورد غذا بداخلاقی کنند و علاقه و ناپسندی قوی از خود نشان دهند (که می‌تواند به سرعت تغییر کند). آن‌ها اغلب می‌خواهند خودشان غذا بخورند و بنوشند و از قاشق و فنجان و شاید هم چنگال استفاده کنند. ممکن است فرزندتان با درآوردن جوراب، کفش و لباس‌های بدون دکمه به شما کمک کند لباس‌های او را در بیاورید. به همین ترتیب، آن‌ها ممکن است اسباب‌بازی‌ها را به اطراف بکشند، فنجان‌ها و جعبه‌ها را درون یکدیگر لانه کنند و به طور کلی تمایل به امتحان کردن چیزها را از خودشان نشان دهند.
کودک شما ممکن است در ۱۸ ماهگی علائم آمادگی برای آموزش دستشویی رفتن را نشان دهد و بسیاری از کودکان از حدود ۲۴ ماهگی آماده خواهند شد. این علائم عبارتند از اینکه به شما می‌گویند پوشک آن‌ها کثیف است، نشان دادن کنجکاوی در استفاده دیگران از دستشویی. تحمیل زودهنگام آموزش دستشویی رفتن به کودک، می‌تواند منجر به ناامیدی برای همه شود، بنابراین بهتر است نگرش آرام داشته باشید و از نشانه‌های کودک نوپای خود پیروی کنید.

نقاط عطف اجتماعی و عاطفی کودک ۱۸ تا ۲۴ ماهه 

کودک شما احتمالاً با دادن چیزهایی به دیگران برای بازی کردن، تظاهر به غذا دادن به عروسک، اشاره به چیزهای جالب و کاوش به تنهایی اما با والدین یا مراقبان اطراف، بیشتر با دنیای خود ارتباط برقرار می‌کند. در این سن، کودک شما شروع به احساس بیشتر احساساتی مانند خشم، شرم و هیجان می‌کند. آن‌ها ممکن است شروع به انجام عمدی کاری کنند که شما به آن‌ها گفته‌اید انجام ندهند. آن‌ها یاد می‌گیرند با احساسات جدید، گیج‌کننده و گاهی دشوار کنار بیایند و این می‌تواند منجر به عصبانیت شود. اغلب کودکان از کج خلقی برای بیان احساسات دشوار استفاده می‌کنند. رفتارهای مختلف عبارتند از:
  • خیلی عصبانی بودن 
  • گریه کردن، 
  • جیغ زدن یا فریاد زدن 
  • پرتاب یا شکستن اشیا
  • گریختن
  • لگد زدن یا پرخاشگر بودن
  • منقبض کردن خود
  • حبس نفس
  • استفراغ 
  • کودکان گرسنه یا خسته بیشتر در برابر عصبانیت آسیب‌پذیر هستند، بنابراین مهم است که کودک شما غذا و خواب کافی داشته باشد. کودک شما باید ۱۲ تا ۱۳ ساعت در یک دوره ۲۴ ساعته بخوابد، علاوه بر خواب طولانی شبانه، برخی از کودکان به ۱ تا ۲ خواب در طول روز نیاز دارند در حالی که برخی دیگر نیازی به خواب ندارند.
  • اضطراب جدایی معمولاً در ۱۸ ماهگی شدیدتر است. ممکن است متوجه شوید که تا ۲۴ ماهگی شدت آن کمتر می‌شود.
مراحل رشد کودک ۱۸ تا ۲۴ ماهه

نقاط عطف تفکر و ارتباط ۱۸ تا ۲۴ ماهه

بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی، مغز کودک در حال توسعه اتصالات عصبی و مسیرهایی است که تحت تأثیر همه چیزهایی که او تلاش می‌کند و یاد می‌گیرد و تجربیات او از زندگی است. آن‌ها از شما و افراد دیگر تقلید می‌کنند و چیزهایی را که می‌شنوند تکرار می‌کنند.
کودک شما احتمالاً قادر خواهد بود:
چیزهای پنهان را پیدا کند
مرتب کردن اشکال و رنگ ها
قافیه‌های کامل آشنا و بخش هایی از آهنگ ها
نام اقلام در کتاب ها
مهارت‌های زبانی آن‌ها نیز رشد می‌کند. آن‌ها هر هفته بین ۱ تا ۷ کلمه جدید را کشف می‌کنند تا چیزهایی را که می‌بینند توصیف کنند، قسمت‌هایی از بدن خود را توصیف کنند و صداهای حیوانات را تقلید کنند. آن‌ها همچنین شروع به اشاره به چیزهایی می‌کنند که در کتاب‌های مصور تشخیص می‌دهند. فرزند شما یاد خواهد گرفت که دستورالعمل‌ها را بهبفهمد و از آن‌ها پیروی کند و احتمالاً وقتی از او خواسته می‌شود، «بیشتر» بپرسد و «نه» و «چرا» بگوید. در ۲۴ ماهگی، اکثر کودکان حدود ۵۰ کلمه را می‌دانند و از جملات دو یا چند کلمه‌ای برای توصیف نیازهای خود یا آنچه می‌بینند استفاده می‌کنند.
برخی از کودکان احساسات جدیدی را که تجربه می‌کنند با کلماتی مانند “غمگین” یا ابراز محبت به شما یا یک اسباب بازی مورد علاقه خود را با بغل کردن یا بوسیدن پیوند می‌دهند.

کمک به رشد کودک ۱۸ تا ۲۴ ماهه

اگر تلاش‌ها برای فعالیت‌های جدید و موجود را تشویق و تحسین کنید، کودک اعتماد به نفس پیدا می‌کند تا چیزهای جدید را امتحان کند، مهارت‌های جدید را توسعه دهد و مهارت‌های خود را گسترش دهد. شما می‌توانید به فرزندتان کمک کنید و زمانی که اطراف خود را کشف می‌کند، در نزدیکی او بمانید تا استقلال و اعتماد به نفس پیدا کند. صحبت کردن با کودکان و خواندن با صدای بلند آن‌ها را تشویق می‌کند تا از کلمات برای برقراری ارتباط استفاده کنند. 

اگر نگران رشد کودک ۱۸ تا ۲۴ ماهه خود هستید

اگر تا ۲۴ ماهگی کودکتان فعالیت‌های زیر را انجام نداد، با پزشک یا متخصص بهداشت کودک خود تماس بگیرید:
از عبارت دو کلمه‌ای مانند “شیر بخور” استفاده کند
کاربرد اشیایی مانند برس، چنگال، تلفن و… را می‌داند.
اعمال یا کلمات خود را تقلید می‌کند
 

واکسیناسیون‌ها کودک ۱۸ تا ۲۴ ماهه

در ۱۸ ماهگی باید واکسن سرخک، اوریون، سرخجه و آبله مرغان (MMRV)، واکسن دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و واکسن Hib (هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب) را دریافت کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید