نقاط عطف رشد در کودکان نوپا چیست؟

زمانی که کودکان به سن ۱۲ ماهگی می‌رسند، آن‌ها را «کودک» می‌نامند. با وجودی‌که که کودکان نوپا می‌توانند از نظر اندازه و شکل و شخصیت متفاوت باشند، اما یک چارچوب زمانی کاملاً تعریف شده وجود دارد که طی آن اکثر کودکان نوپا به نقاط عطف رشد خود می‌رسند. درست مانند نوزادان، کودکان نوپا زمانی‌که احساس امنیت و عشق می‌کنند به این نقاط عطف می‌رسند. کودکان نوپا همچنین به خواب فراوان و انواع غذاهای سالم نیاز دارند. سعی کنید مطمئن شوید که کودک شما ۱۱ تا ۱۴ ساعت در یک دوره ۲۴ ساعته بخوابد که شامل یک خواب طولانی شبانه و ۱ تا ۲ خواب کوتاه‌تر در طول روز شود. 
اگر در مورد اینکه آیا فرزندتان در یک دوره مورد انتظار به این نقاط عطف رشد می‌رسد یا خیر، نگرانی دارید، با پزشک یا پرستار بهداشت کودک خود صحبت کنید. 

نقاط عطف رشد فیزیکی و مهارتی کودک ۱۲ تا ۱۸ ماهه

کودک نوپای شما ممکن است بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی بتواند بدون کمک شما یا سایر حمایت‌ها بایستد. هنگامی که آن‌ها می‌توانند بایستند، به زودی شروع به کاوش بیشتر می‌کنند. بسیاری از کودکان نوپا بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی به تنهایی شروع به راه رفتن می‌کنند، اما طبیعی است که کودکان از ۱۵ تا ۱۸ ماهگی شروع به راه رفتن کنند. با تمرین، حتی ممکن است شروع به بالا رفتن از پله‌ها یا صندلی و مبلمان کنند و شروع به دویدن کنند. کودکان نوپا در مورد دنیایی که در آن زندگی می‌کنند بسیار فعال و کنجکاو هستند. 
ممکن است کودک نوپای شما در این زمان به طور موثرتری شروع کند به: 
  • رقصیدن با موسیقی، 
  • لگد زدن و پرتاب توپ، 
  • خط خطی کردن و 
  • تغذیه با انگشتان خود
رشد کودک 12 تا 18 ماهه

در کودک ۱۲ تا ۱۵ ماهه

بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی، کودکان نوپا با تکان دادن و کوبیدن اشیا و کنار هم قرار دادن آن‌ها در انبوه یا برج‌ها و سپس شکستن آن‌ها، چیزهای زیادی در مورد دنیای خود می‌آموزند. وقتی از آن‌ها می‌پرسید، ممکن است بتوانند به افراد و چیزهایی که می‌دانند اشاره کنند.
کودک نوپای شما ممکن است شروع به نوشیدن از یک فنجان کند و با برداشتن انواع مختلف غذا به بهبود تغذیه خود ادامه دهد.

در کودک ۱۵ تا ۱۸ ماهه 

در ۱۸ ماهگی، اکثر کودکان نوپا کنترل بسیار بیشتری بر حرکات دست و بازو دارند و ممکن است سعی کنند به شما کمک کنند تا آن‌ها را بپوشانید. کودک نوپای شما ممکن است مهارت‌هایی مانند استفاده از مداد یا قاشق یا نوشیدن از یک فنجان را امتحان کند. آن‌ها همچنین کنترل بیشتری بر حرکات مورد نیاز برای آن مهارت‌ها به دست خواهند آورد که به آن‌ها امکان می‌دهد اشیاء بسیار کوچک مانند سنگ‌های کوچک یا قسمت‌هایی از اسباب‌بازی‌ها را بردارند. بسیار مهم است که مراقب چیزی باشید که کودک نوپا شما سعی می‌کند آن را ببلعد یا در گوش یا بینی خود بگذارد.

نقاط عطف عاطفی در ۱۲ تا ۱۸ ماهگی کودک

در ۱۲ ماهگی، کودک نوپای شما وابستگی عاطفی خوبی به مردم پیدا می‌کند و شروع به نشان دادن محبت به آن‌ها می‌کند. معمولاً در حدود ۱۴ ماهگی، هنگامی که از جدایی از شما می‌ترسند، شروع به تحربه احساس اضطراب جدایی می‌کنند. برخی از کودکان نوپا شروع به کج خلقی می‌کنند.

رشد عاطفی در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی کودک

در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی، کودک نوپا شما شروع به درک احساس دیگران می‌کند، برای مثال، اگر کسی در نزدیکی او غمگین به نظر برسد یا گریه کند، او نیز درک می‌کند.

رشد عاطفی در ۱۵ تا ۱۸ ماهگی کودک

کودک نوپای شما ممکن است شروع به خودآگاهی کند و اگر مردم او را تماشا کنند علائمی از خجالت را نشان می‌دهد.

نقاط عطف رشد تفکر و ارتباط

احتمالاً چندین ماه است که متوجه شده‌اید که کودک شما صداهایی برای ارتباط با دیگران تولید می‌کند. اکنون شروع به شنیدن کلمات واقعی در میان غرغر، تکان دادن سر و اشاره خواهید کرد. در حدود ۱۲ ماهگی ممکن است ۱ یا ۲ کلمه بگوید که در ۱۸ ماهگی به ۶ کلمه یا بیشتر افزایش می‌یابد. در ۱۸ ماهگی، کودک نوپای شما کاربرد و هدف برخی چیزها مانند تلفن و برس را می‌داند.

رشد تفکر و ارتباط در کودک ۱۲ تا ۱۵ ماهه

بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی، کودک نوپای شما شروع به تجربه موارد زیر می‌کند:
می‌توانند آغوش شما را درخواست کنند.
اگر به اعضای بدن اشاره کنید و آن‌ها را نام ببرید، وقتی بپرسید با اشاره به شما نشان می‌دهند.
می‌تواند دستورالعمل های ساده را دنبال کند.
اگر از آن‌ها بخواهید چیزی به شما بدهند و دست شما را دراز کنند، به احتمال زیاد آن را انجام خواهند داد.

رشد تفکر و ارتباط در کودک ۱۵ تا ۱۸ ماهه

بین ۱۵ تا ۱۸ ماهگی، کودکان نوپا قادر به تشخیص نام خود هستند. در ۱۸ ماهگی، آن‌ها می‌توانند دستورالعمل‌های ساده‌ای مانند آوردن چیزی از اتاق دیگر را بدون نیاز به اشاره به آن‌ها بفهمند و دنبال کنند. در ۱۸ ماهگی، کودک نوپا ممکن است خود را در آینه بشناسد.

کمک به رشد کودک ۱۲ تا ۱۸ ماهه

برای کمک به رشد کودک نوپا در این دوره و رسیدن به نقاط عطف در محدوده طبیعی، می‌توانید: 
  • با در آغوش گرفتن و بوسیدن کودک، گرما و عشق زیادی نشان دهید.
  • با کودک بازی کنید، با استفاده از اشیایی مانند بلوک، ظروف پلاستیکی و گیره‌ها، یا قسمت‌هایی از بدن، به شکلی وانمودی با آن‌ها بازی کنید، مانند تظاهر به نوشیدن یک فنجان چای، یا بازی با عروسک‌ها
  • با کودک صحبت کنید – چیزهایی را که استفاده می‌کنید و با آن‌ها در تماس هستید مانند مبلمان، رنگ‌ها و نام افراد را به زبان بیاورید.
  • خواندن، خواندن قافیه‌های مهد کودک و آواز خواندن
  • مهارت‌هایی مانند استفاده از قاشق و نوشیدن از فنجان را تشویق کنید( و درک کنید که برای مدتی نامرتب خواهد بود)
  • آن‌ها را به راه رفتن و کاوش تشویق کنید، اما نزدیک بمانید تا احساس امنیت کنند.
  • بازی با کودکان دیگر را تشویق کنید، اما آگاه باشید که «اشتراک‌گذاری» مفهومی نیست که آن‌ها هنوز آن را درک کنند (اگرچه «مال من» را به خوبی درک می‌کنند)
  • به آن‌ها انواع غذاهای سالم از جمله رنگ‌های مختلف و بافت‌های نرم (مانند سبزیجات پخته یا میوه، تخم مرغ) بدهید.
  • درباره بازی و ورزش بخوانید.
کودک یک ساله

اگر نگران روند رشد کودک خود هستید

اگر تا ۱۸ ماهگی کودک نوپا این مهارت‌ها را کسب نکرد، باید با پزشک یا پرستار بهداشت کودک خود تماس بگیرید:
از تماس چشمی یا نوازش لذت ببرد
از هر کلمه‌ای استفاده کند
دستورالعمل‌های ساده را دنبال کند
اشاره کند، 
موج بزند یا از حرکات دیگر استفاده کند
داشتن “تظاهر بازی”
راه برود
چیزها را به وضوح ببیند یا بشنود
مهارت‌هایی را که زمانی داشت را حفظ کند. 
 

واکسیناسیون‌ها در بازه ۱۲ تا ۱۸ ماهگی کودک

در ۱۲ ماهگی، کودک شما واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (MMR)، پنوموکوک و مننگوکوک ACWY خود را دریافت خواهد کرد. در ۱۸ ماهگی، باید واکسن سرخک، اوریون، سرخجه و آبله مرغان (MMRV)، واکسن دیفتری، کزاز، سیاه سرفه (سیاه سرفه) و واکسن Hib (هموفیلوس آنفلوآنزا نوع ب) را دریافت کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید