نوزادان معمولاً بین ۱۰ تا ۱۸ ماهگی شروع به راه رفتن می‌کنند. فعالیت‌هایی مانند خزیدن و بالا کشیدن خود برای ایستادن به کودک شما کمک می‌کند قدرت عضلانی و تعادل را برای راه رفتن تقویت کند. شما می‌توانید با فراهم کردن یک محیط امن برای راه رفتن زودهنگام، دادن زمان بازی زیاد و تشویق کودک خود به حرکت مستقل و آزمایش به کودک خود کمک کنید. 

چه زمانی کودک من راه رفتن را یاد می‌گیرد؟

راه رفتن برای اولین بار یکی از نقاط عطف هیجان انگیز و به یاد ماندنی در رشد کودک شما است. کودک شما از سنین پایین برای راه رفتن آماده شده است. اکنون تمام غلت زدن‌ها، نشستن‌ها، خزیدن‌ها و ایستادن در جدیدترین ماجراجویی کودک شما به اوج می‌رسد: اولین قدم‌ها.
نوزادان معمولاً بین ۱۰ تا ۱۸ ماهگی شروع به راه رفتن می‌کنند. قبل از راه رفتن، نوزادان معمولاً در حال خزیدن (بین ۷ تا ۱۲ ماهگی) هستند و خود را بالا می‌کشند تا بایستند (معمولاً بین ۹ تا ۱۲ ماهگی).

چگونه کودکان مهارت‌ راه رفتن را یاد می‌گیرند؟

برای راه رفتن، کودک شما نیاز به مهارت‌های بسیاری دارد، از جمله تعادل، هماهنگی، ایستادن و اینکه بتواند وزن بدن خود را از یک پا به پای دیگر منتقل کند. هر مهارت جدیدی که کودک شما ایجاد می‌کند بر اساس مهارت‌های قبلی است که کودک شما یاد گرفته است. همانطور که کودک شما بزرگ‌تر می‌شود، مهارت‌هایی که او یاد می‌گیرد پیچیده و پیچیده‌تر می‌شود. در حالی‌که کودک شما مشغول خزیدن و بلند شدن برای ایستادن و پس از آن‌که بین مبلمان حرکت می‌کرد، در حال ساختن قدرت عضلانی بوده‌است. آن‌ها همچنین در حال توسعه مهارت هایی مانند تعادل و هماهنگی بودند که همگی برای راه رفتن و بعداً دویدن مورد نیاز است. هنگامی که کودک شما شروع به راه رفتن می‌کند، همچنان این روند را ادامه می‌دهد. آن‌ها ممکن است حرکت از روی زمین به ایستادن و سپس دوباره به پایین نشستن را آزمایش کنند. آن‌ها ممکن است از حالت نشسته به ایستاده و دوباره برگردند، راه بروند و سپس برای بازی چمباتمه بزنند. تمام این فعالیت‌ها همچنین به تقویت عضلات و تعادل آن‌ها کمک می‌کند. آن‌ها به تمرین و آزمایش برای بهبود مهارت‌های راه رفتن خود ادامه می‌دهند. آن‌ها ممکن است در جهات مختلف، روی سطوح مختلف و در حالی که اسباب بازی‌های بزرگ حمل می‌کنند راه بروند.
کلاس خیز و خزش در ماتیار

چه‌ کنم تا کودکم راه رفتن را یاد بگیرد؟

شما می‌توانید با فراهم کردن یک محیط فیزیکی و اجتماعی و فرصت‌هایی برای تمرین پیاده روی، بیشترین کمک را داشته باشید. در اینجا چند نکته کلی برای کمک به کودک در این مرحله آورده شده است:
  • با هم بازی کنید – بودن در کنار یا نزدیک فرزندتان هنگام کاوش به او کمک می‌کند احساس امنیت کند و اعتماد به نفس او را تقویت می‌کند.
  • راه رفتن مستقل را تشویق کنید – تحرک، قدرت عضلانی و استحکام وضعیت بدن کودک را افزایش می‌دهد و به کودک شما در راه رفتن بهتر کمک می‌کند و او را برای دویدن آماده می‌کند.
  • می توانید با قرار گرفتن در فاصله دو متری کودک و تشویق او برای آمدن به سمت خود شروع کنید. هنگامی که آن‌ها این بازی را انجام دادند، می‌توانید فاصله را افزایش دهید. 
  • می‌توانید آن‌ها را تشویق کنید که کالسکه یا چرخ دستی اسباب بازی را هل دهند. 
  • هنگامی که آن‌ها از راه رفتن مطمئن شدند، می‌توانید یک مسیر مانع با بالشتک‌های نرم یا فوم‌هایی برای راه رفتن در اطراف او ایجاد کنید.
  • خانه خود را ایمن کنید – همانطور که کودک شما شروع به حرکت بیشتر در اطراف خانه می‌کند، تمیز نگه داشتن ناحیه اطراف آن‌ها باعث می‌شود که هیچ حادثه‌ای رخ ندهد و فرصت‌های زیادی برای پیاده روی و کاوش امن ایجاد می‌کند.

از چه زمانی کودک من باید کفش پوشیدن را شروع کند؟

کودک شما نیازی به پوشیدن کفش ندارد مگر اینکه به بیرون برود. هنگامی که آن‌ها در داخل هستند، خزیدن و راه رفتن با پای برهنه به رشد طبیعی پاها و انگشتان پا کمک می‌کند. اگر هوا سرد است، پوشیدن جوراب خوب است. هنگام انتخاب کفش برای کودک خود، مهم است که از همان ابتدا کفشی مناسب تهیه کنید. کفش نامناسب می‌تواند منجر به تغییر فرم پا شود. هنگام خرید کفش برای فرزندتان، باید در نظر داشته باشید که آن‌ها را به درستی اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که خیلی تنگ یا گشاد نیستند.

چه زمانی باید نگران دیر راه افتادن کودک باشیم؟

اگر کودک شما ۱۸ ماه یا بزرگتر است و هنوز به تنهایی راه نمی‌رود، یا اگر در مورد هر زمینه‌ای از رشد کودک خود نگران هستید، برای مشاوره با پزشک یا پرستار کودک خود تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید