بسیاری از ما در کودکی زمان زیادی را در طبیعت گذراندیم، وقتی از درختان بالا رفتیم، صخره‌ها و حشرات را کاوش کردیم، یا حتی فقط با دوستان خود در فضای باز بازی کردیم؛ نمی‌دانستیم که این فعالیت‌های سرگرم‌کننده در واقع مغز، بدن و شخصیت ما را برای زندگی بزرگ‌سالیمان می‌سازد. امروزه پژوهش‌های فراوان نشان داده است که قرارگرفتن در معرض طبیعت فواید طولانی‌مدت بی‌شماری دارد.

طبیعت گردی کودک
کشف در طبیعت

مزایای بازی در طبیعت چیست؟

بازی در فضای باز رشد فکری، عاطفی، اجتماعی و جسمی کودکان را تقویت می‌کند. کودکان با قرارگرفتن در فضای بیرون و محاصره‌شدن در طبیعت، محیطی همیشه در حال تغییر و در عین حال پویایی را تجربه می‌کنند که تمام حواس را تحریک می‌کند.

مزایای فکری بازی در طبیعت برای کودکان

دنیای طبیعی یک آزمایشگاه غول‌پیکر و بدون پایان است. کودکان، دانشمندان ذاتی هستند و دوست دارند مناظر، بوها، صداها و بافت‌های بیرون را تجربه کنند. طبیعت فرصت‌های بی‌شماری را برای کشف، خلاقیت، حل مسأله و آموزش STEM فراهم می‌کند. تعامل با محیط‌های طبیعی به کودکان این امکان را می‌دهد که با انجام‌دادن و آزمایش ایده‌ها بیاموزند. در طبیعت، کودکان فکر می‌کنند، سؤال می‌پرسند و فرضیه‌هایی می‌سازند که نتیجه‌اش رشد ذهن‌های کنجکاو است. کودکان‌ چه فاصله‌ی بین دو صخره را پیش از پریدن قضاوت کنند و چه در نظر بگیرند که حشرات در زمستان کجا می‌روند، وقتی در طبیعت هستند دائماً فکر می‌کنند. این تجربیات، یادگیری واقعی و معتبری را ارائه می‌دهند که هیچ چیز دیگری نمی‌تواند این‌گونه بدان‌ها اعتبار بخشد. همان‌طور که کودکان ریسک می‌کنند، در تلاشند و شکست می‌خورند و دوباره تلاش می‌کنند، انعطاف‌پذیری و اعتمادبه‌نفسشان رشد می‌کند.

فعالیت‌های مناسب کودکان در طبیعت

در اینجا برخی از فعالیت‌های مناسب برای کودکان در تعامل با طبیعت آورده شده است:
– با خاک چیزی بسازند و چیزی را در خاک فرو کنند.
– کرم‌های در حال چرخش در خاک را تماشا کنند.
– به ابرها خیره شوند و شکل‌های مشابه آن‌ها را تشخیص دهند.
-در گودال‌ها بپرند.
– به آواز پرندگان گوش دهند.
– بوی علف تازه‌بریده‌شده را استشمام کنند.
– دانه‌های مخروط کاج را جمع‌آوری کنند.
– چیزهایی را با شاخه و گل بسازند.

پیمایش بهاری کودکان ماتیار در تهران
اردوی طبیعت گردی مهدکودک

مزایای عاطفی تعامل با طبیعت برای کودکان

کودکان در کاوش، حرکت و سر و صدا آزادند و این حس رهایی لذت‌بخشی برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد زیرا همه‌ی اشکال لذت‌بخش ابراز وجود که اغلب در داخل خانه محدود می‌شوند، فراهم است. در طبیعت، کودکان می‌توانند بدوند، پرش کنند، بپرند، بالا بروند، غلت بزنند و فریاد بزنند که باعث آرامش می‌شود و تنش، اضطراب و بی‌قراری را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، طبیعت حس آرامش را تقویت می‌کند و اغلب ویژگی‌های پرورش‌دهنده را در کودکان به ارمغان می‌آورد. بسیاری از کودکان پرانرژی برای حفر چاله در شن، تماشای خزیدن کفشدوزک، یا صرف زمان متمرکز با چوب بازی در گودال گلی، سرعت خود را کاهش می‌دهند. چندین مطالعه نشان داده‌اند که قرارگرفتن در معرض طبیعت می‌تواند علائم ADHD و اضطراب را در کودکان کاهش دهد.

مزایای اجتماعی تعامل کودک با طبیعت

وقتی کودکان در فضای باز بازی می‌کنند، ممکن است فرصت‌هایی برای تعامل با هم‌بازی‌های جدید و متفاوت پیدا کنند. در طبیعت، کودکان می‌توانند به تنهایی بازی کنند یا با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند، یاد بگیرند که به اشتراک بگذارند و مشکل را حل کنند. در دنیای طبیعی، کودکان اغلب برای ساختن بازی‌ها و قوانین با یکدیگر همکاری می‌کنند، زیرا هیچ مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها وجود ندارد. هنگام کاوش در طبیعت، کودکانِ در سن مدرسه ممکن است در مجاورت بزرگ‌سالان نباشند که به آن‌ها زمان می‌دهند تا قوانین خود را تنظیم کنند و مشکلات خود را بدون ممانعت حل کنند. اغلب، زمانی که درگیر دنیای طبیعی هستند، حتی کودکان پرهیاهو و فعال ممکن است سرعت خود را کاهش دهند و یاد بگیرند که روی ملایم‌بودن تمرکز داشته باشند. آن‌ها همچنین ممکن است احساس همدلی کنند و از دوستی که به نظر آسیب دیده یا غمگین به نظر می‌رسد دلجویی نمایند.

تجربه و بازی در طبیعت برای کودکان
بازی در طبیعت برای کودکان

فواید فیزیکی تعامل کودک با طبیعت

هوای تازه دنیای طبیعی نشاط آور است و فرصت‌های بی‌پایانی برای فعالیت بدنی ارائه می‌دهد که به نوبه‌ی خود بدن‌هایی قوی می‌سازد. قرارگرفتن در معرض نور خورشید به این معنی است که کودکان ویتامین D را جذب می‌کنند که فواید مثبت زیادی دارد، از جمله کمک به تقویت سیستم ایمنی. بازی در فضای باز همچنین به کودک این امکان را می‌دهد که از نظر جسمی فعال‌تر از بازی‌های داخل خانه باشد، به طور بالقوه کالری بیشتری بسوزاند و به سلامت و تناسب اندام کلی کودک کمک می‌کند.

برخی از این فعالیت‌های فضای باز عبارتند از: بالارفتن از درختان، تعقیب یک دوست، ایستادن روی یک پا، سقوط‌کردن، آویزان‌شدن و تاب‌خوردن از میله‌ها، پریدن از روی گودال‌های آب یا حتی پریدن درون گودال‌ه.
آنچه برای کودکان‌ مفید است برای والدین نیز کارآمد است. از پیوستن به آن نترسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید